torsdag 1. november 2012

Carpal Tunnel Syndrom...

Det er det jeg har ... Diagnostisert meg selv, da legen ikke vil undersøke meg. Har surfet nettet og søkt på symptomene jeg har. Carpal Tunnel Syndrom kan komme av ulike årsaker bl.a. økt vannmengde i kroppen ved f.eks graviditet. Er flere gravide som sliter og har slitt med dette problemet. Legen sa det var inget å gjøre... (Annet enn å føde...) Dette stemmer ikke helt. På nettet har jeg lest om operasjon på gravide (i veldig spesielle tilfeller vel og merke). Jeg leste også om bruk av skinner som flere hadde rapportert som hjelpsomme tiltak.

Jeg tok skinnetiltaket i egne hender. Ringte selvfølgelig legen først, han visste ikke noe om det men ba meg ringe til ortopedisk avdeling på Lillehammer for å forhøre meg. Jeg ringte og snakket med en hyggelig dame. Hun forteller at dette er det selvfølgelig mulig å få til selv om hun ikke hadde hørt om det, med tanke på diagnosen. Hun forteller at prisen pr. skinne er ca. 600 kr. og uten rekvisisjon/henvisning fra spesialist, må en betale dette selv. Hun fortalte også at skinnen var ikke noe mer enn en spesiallaget bandasje og at jeg kanskje kunne få tak i noe som fungerte like godt ett annet sted. Istede for ny runde med legen dro jeg på apoteket og kjøpte meg bandasjet. Disse har jeg surret rundt håndleddet hver eneste kveld.. Og sovet med om natten. Fysioterapeuten nevnte etter kort tid at hun så at jeg hadde mindre hevelse. Hun har også jobbet en del med blodsirkulasjonen i hendene/armene og jeg er helt sikker på at dette også har gitt noe effekt..
(Bandasjeringen blir jo også som en støttestrømpe, for å minske hevelse).

Jeg våkner ikke lenger flere ganger for natten med smerter. Jeg våkner innimellom og noen ganger gjør det vondt andre ganger har den bare dovnet og det hjelper å skifte stilling. Jeg trenger heller ikke stå opp å riste løs når jeg våkner med smerter.. Det holder å riste og holde armen rett utenfor sengen.
Jeg håper at dette varer. At det ikke blir være enn det er nå. Hånden dovner stadig og murrer konstant. Det skal jeg klare å leve med. Smertene var ett rent helvete som jeg ikke vil gjennom en gang til.
Til slutt får vi håpe at doktoren har rett og at dette vil forsvinne helt når fødselen er over og hormonene i kroppen roer seg noen hakk.

Noen gode sider hvor det står mer om syndromet:
http://www.lommelegen.no/legesvar/carpal-tunnel-syndrom-0
http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/nerveskader/karpaltunnelsyndrom-2418.html



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar