fredag 12. oktober 2012

Første syprosjekt



Nå har symaskinen stått og blomstret en stund. Det har vært litt andre ting som har blitt prioritet. Nå var det ro i huset, hjemme alene, middagen var planlagt og enkel, jeg hadde energi og overskudd og kunne sette meg ned ved symaskinen en stund. Jeg har lenge planlagt at det første prosjektet skulle være putetrekk. Putene og stoffet var allerede kjøpt inn på IKEA. Alt til en pris som gjør at jeg kan prøve og feile en hel del. 

Jeg fant fem boken min (Sting for sting) og lette meg frem til der det sto om puter. Jeg tenkte jeg skulle følge oppskriften og startet med å dele opp stoffet. Jeg målte og rev opp så jeg hadde alle delene til tre puter klart. 

Deretter sto det i boken at jeg skulle lage en dobbel fald. Her skal en jo helst bruke strykejern, men mitt strykejern har på mystisk vis forduftet i all ryddingen og flyttingen (Håper jeg ikke har puttet det i en kasse som er flyttet til lagring). Dobbel fald ble det hvertfall. Videre så skjønte jeg ikke oppskriften i boken og fant ut at jeg bare kulle prøve med frem. Laget dobbel fald rundt hele puten på både for og bakstykket. Da jeg var ferdig tenkte jeg: "ja ja om jeg ikke har puter så har jeg hvertfall flere små duker". 

Etter å ha klargjort stykkene sydde jeg dem sammen på tre sider. Jeg satt da igjen med en stor fold. på den fjerde siden. Jeg er usikker på om jeg skal legge denne på fremsiden eller inni puten og jeg er usikker på om jeg skal sy igjen puten eller feste med knapper. (Symaskinen min har sånn fancy knappehullslager). 

Slik ble i hvert fall det foreløpig ferdige resultatet. Nå skal jeg bare lage to til av samme så skal jeg ta avgjørelse på knapper/sying, innenfor/utenfor etterpå. 

Deilig å få kommet igang med sying. Morro var det og! Holdt ut ganske så lenge før armene dovnet helt bort. Og rett som jeg antok, mye mer bevegelse, enn med strikking. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar