torsdag 11. oktober 2012

STATUSOPPDATERING, sv. uke 28


Mens vi venter på lillegutt...

- Termin: 5. Januar 2013
- På vei: 28+0
- Til termin: 86 dager
- Vekt: ca 1350 g
- CRL: ca 25,5 cm. (full lengde: 35 cm.)
- Babyens leie: Vet ikke
- Vektøkning: Totalt 5,1 kg (1,3 kg på 4 siste ukene)


- Kjønn: Fortsatt trua på at det er en liten gutt. Blir spennende å få dobbel bekreftelse på ultralyd i sv. uke 32. 
- Navn: Fortsatt veldig usikre. Jeg er fast bestemt på at det skal være ett sjelden navn. Ett navn ikke så mange har. 
- Aktivitet innenfra: MYE. Stor forskjell fra storebror. Han var mye roligere. Ser det godt på utsiden når han sparker og styrer. Utrolig fasinerernde. 
- Utålmodig: JA!
- Barnerom ferdig: Kroken på soverommet er så godt som ferdig. Gjenstår å få vasket opp sengetøy og overmadrass. 
- Innkjøp til babyen: Bestilt vogn (emmaljunga), fått låne babydyne, vippestol, lekegrind, Kjøpt noe mer klær, håndduker, vaskekluter etc. Har også fått avtale om å låne bilstol og stellebag av min kjære kusine. 
- Utstyr som mangler: Stellebord (venter vi med til badet er ferdig), bæresjal/sele, flasker, reiseseng, voksipose. 
- Strekkmerker: Ingen nye, men ser de fra forrige graviditet veldig tydelig. 
- Kynnere: Ja. Spesielt når jeg ligger på rygg.
- Matkikk: Nei, samme som sist... Kan få plutselig lyst på spesiell mat eller matrett, går da like fort over så føler meg ikke spesielt opphengt i en type.
- Plager: Mindre kvalm (Hurra), strever fortsatt med bekkenløsningen men føler jeg har bedre kontroll. Klarer stort sett å stoppe når kroppen sier stopp og er flink til å hvile når jeg trenger det. Trening og massasje hos fysioterapeuten to ganger i uken har også god effekt. Jeg sliter også stort med armer/hender som dovner. Det har blitt mer smertefullt og jeg er oppe flere ganger for natt for å riste løs. Må da sitte i sengen for det er så smertefullt. Føler fortsatt at legen ikke hører ordentlig på meg og forstår hvor vondt det her er. Han sier det samme, det er ingenting å gjøre før ungen er ute.
- Fødselen: Venter fortsatt i spenning. Tror fortsatt han kommer før termin. Blir nok en desembergutt. Fikk også beskjed fra jordmor om å komme meg på sykehus så fort jeg kjente at fødeselen var igang, da forrige fødsel gikk raskt.
- Tungt: Det er tungt å ha så mange fysiske utfordringer (bekken og hender)
- Aktivitet: Sykemeldt.
- Søvn: Sover dårlig. Går på do flere ganger pr. natt + våkner hver gang jeg snur meg eller en hender dovner.
- Humør: Opplever humøret som godt, selv om dette er slitsomt. Som jeg sier når folk spør om det går bra: "Det går bra i topplokket :) " 
- Sykehusbagen: Nei... men har begynt å tenke på den. 
- Neste kontroll: Lege 6. november. 


Timen hos jordmor var fin. Vi snakket om amming og bestilte time hos ammepol, da jeg hadde noe vansker sist. Skal dit til neste uke. 

Jordmor sa så fint (mens hun måler symfyse - fundus): "Hvor stor var din forrige?"
Jeg: "3100 gram"
Jordmor: "Er det samme far?"
Jeg: "Nei"
Jordmor: "Nei, nettopp for denne ungen tror jeg blir stor"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar