tirsdag 18. juni 2013

Kreta 2013 - Restaurant tips i Chania

Vi har vært innom to restauranter som vi ønsker å anbefale. Begge ligger i gamle byen, de ligger inn i de trange gatene og du finner de ved å spørre deg frem.

Ela - en restaurant vi fikk anbefalt av hotelverten. God mat, hyggelig bevertning og barnevennlig. Her var det også stellbord. De spurte hvor du var fra og du fikk meny på eget språk. Her sto det også skrevet om byggets historikk helt tilbake til middelalderen. Spennende. 
Hotelverten fortalte oss også at dette er en av de restaurantene som har overlevt lengst i gamlebyen. Det er visst mye utskiftning av restauranter. (dessverre ingen bilder)


To Xani - en familierestaurant, ikke langt fra havnen, i en bakgård, med godt med sitteplasser. 

De bruker bare de beste råvarer, jeg har hørt at de er skikkelig kresne, dette vet jeg fra min tante som har vært venninne med husfruen i over 30 år. Deres to familier er nærmest vokst opp sammen. Vi ble tatt veldig godt imot, og det ble ekstra ståhei, da vi sa vi var familie med Ranveig. Jeg såg at alle som kom innom ble tatt hjertelig i mot. Jeg la også merke til turister som kom tilbake, da de hadde vært der før.  Maten vi fikk servert var enestående. På vårt første besøk smakte Eirik på geit, jeg lam og Trym suvlaki. Kjøttet var saftig og godt, tilberedt i leirgryte over åpen ild.




De har også levende musik. To kara, en med gitar og en på bouzouki. Det skapte en fantastisk stemning.
På bildet ser du også familens pater familias. Han er helt fantastisk på å skape gode stemninger, til å små prate og få deg til å føle deg velkommen og spesiell.




Noe jeg lærte i Kina: rene toalett, betyr trygt å spise. 
Eirik har lært: godt brød = god og fersk mat.
Begge disse kriteriene har vært oppfylt på våres anbefalte restauranter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar