søndag 2. juni 2013

Overgang til fast føde, andre steg - Et helt måltid

Vi nærmer oss, vi nærmer oss. Det vil si han har nok hatt noen hele måltid, men de er overhode ikke i rutine. Ask er nå 5,5 mnd. og jeg har hatt min første av to arbeidsuker. Ask er hjemme med pappa.
Det jeg lurer på er: må måltidene inn i fast rutine?
Trym husker jeg gikk etter klokka. Han fikk erstatning og ble matet hver 3-4 time.
Med Ask så har det fungert mye bedre å gi når han gir tegn på at han er sulten. Jeg ammer han jevnlig, men ikke mellom 19 og 05. Da sover han.
Til nå har fokuset vært å gi Ask ulike smaksprøver, for å utvikle smaksløkene. Han har blitt presentert ulike smaker og han velger selv om han vil ha 1 eller 8 skjeer. Noen ganger sier han tydelig at dette var ikke godt, mens andre ganger så er det tydelig kjempegodt.

Han har fått smake banan, hjemmelaget sviskemos, daddelmos, avokado, søtpotet, gulrot, potet, hirsegrøt, hirse og havre, mild havregrøt (hipp), noen moser på glass (barnemat fra hipp eller småfolk). Alt dette med ulikt resultat, Avokado for eksempel var ikke godt alene, men kjempegodt blandet med banan. Jeg klarer ikke utpeke en klar favoritt. Men da farfar ga han sviskemos er nok den gangen jeg har sett han mest ivrig (ved siden av lollipoppen han fikk smake på 17. mai). Alle smaksprøver er gitt etter amming. I starten fikk han bare smake noen få dager i uken. Nå smaker han stort sett på noe hver dag. Jeg har forsøkt å fokusere på jern-rik mat og gradvis tilvenning av gluten.

Jeg mener at det ser ut som Ask koser seg mest med spisingen når han spiser sammen med oss. Samtidig så har jeg skjønt at det er mye bedre å mate han i vippestolen, fremfor tripptrappstolen. Han vingler fortsatt en god del når han sitter og det kan se ut som han bruker mye energi på å holde kroppen, når han spiser. Så nå går vi vekk fra tripptrappen når han spiser så får han heller sitte der litt når vi bare "må" for å bli ferdig med det vi holder på med. For Ask liker å sitte der selv om han vingler. Jeg tror bare det blir for mye å sitte der og spise.

Planen videre er å la han få ekstra mat når han ser ut til å ville ha det. I går spiste han grøt til kvelds og han spiste litt søtpotet/gulrot til lunsj i dag. Disse var så godt som fulle måltider. Så får vi se når han vil ha det neste. På dagtid hjemme med pappa så gir han først det jeg har pumpet av morsmelk og så sper han på om det trengs. Jeg er hjemme klokken 14.30 og da ammer vi stort sett med en gang. Om litt over en uke drar vi til Kreta. Jeg kommer til å ha med meg noen glass og litt grøt i bagasjen. Jeg er utrolig glad for at jeg fortsatt ammer nå når vi skal på tur.

Ask har også blitt introdusert for vann og drikker dette når han får det. Han fikk litt blåbærsaft nå når han var syk (på anbefaling fra legesekretæren), men det skal ikke være noe problem å gi vann igjen nå når han er frisk. Han fikk ikke så mye og var ikke overivrig på det heller.

Bilder fra en av de første smaksprøvene :)







Les også:
- overgangen til fast føde, første steg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar