lørdag 16. mars 2013

Ask 3 mnd



I dag på din tre måneders dag, så ligger du og smiler til lekene dine. Det er helt fantastisk å se. Du utvikler deg så fort. Det første smilet kom da du var 5 uker og 5 dager. Vi hadde sett tendenser tidligere men dette var første gangen du virkelig smilte bevisst. Du prater også mye og kan ha lengre "samtaler".

Den 5.mars (11uker2dg) skjønte du at du kunne bruke armene dine til å slå på lekene på lekeapparatet ditt. Du ligger i vippestolen og lager godlyder og utforsker. Du er så skjønn!
Den 9.mars ser jeg at du gnir deg i øynene, når du er trøtt.
Den 12.mars starter du for fullt å sutte og smake på hendene dine (du har gjort dette før, men nå gjør du det hele tiden).

Du har vært på 3mnd. kontroll hos helsesøster. Du har blitt 2,7 kg. tyngre (nå 6450 g.) og 11 cm lengre (nå 62 cm) enn da du ble født. Du fikk også dine første vaksiner og du gråt som du aldri før hadde grått. Det var vondt for deg men du roet deg med trøst, kos og litt mat fra mamma.

De to siste månedene har vi hatt besøk av Synnøve, Tom Andreas, Dominik og Leon. En livat gjeng som gledet seg til å få hilse på den nye verdensborgeren.
Du har blitt med for å se på håndballkampene til storebror (du sov gjennom dette, men du var der).
Hver uke drar jeg, du og oldemor på babykino. Du har allerede hvert med på mange filmer.
Vi drar på barselgruppe og treffer en fast gjeng med babyer som er like gamle som deg.
Vi har vært på hytta med farfar. Pappa, storebror og storebrors venn FA var i skibakken mens jeg og du koste oss på hjemme på hytta. Farfar var der med oss og han gleder seg til han kan ta deg med i pulk. Han har allerede begynt å se på hvilken pulk som trengs.
Bestemor har vært på besøk og hun og beste-Ketil satt barnevakt slik at jeg og pappa fikk gå på kino. Du sov deg så godt gjennom det hele.
I vinterferien reiste vi til Ørsta. Bilturen gikk strålende og du sov i lange strekk mens vi kjørte. Mormor, Morfar, onkel Jørgen, oldemor i Ørsta, oldemor og oldefar på Sjøholt, tante Gunnhild, Stine Mari og jentene, tante Ranveig, Katrine, Kosta, Arthemis og Ariana, Jon og flere, fikk hilse på deg og de syns du var nydelig. Du sjarmerer i senk. Du sov godt i sengen din hos mormor og vi hadde en kjempe fin tur.

Døgnrytme:
Du har hele tiden sovet godt om natten, om dagen har det vært lite rutiner. Du vil gjerne ha mat hele tiden og sove ved puppen. Du sover best på tur, da kan du sove lenge.
De tre siste dagene har du vært klar for legging etter kveldsstellet. Vi går på badet kl 19 og bruker god tid. Vi leker, prater og synger. Hver tredje dag bader du og det er noe av det beste du vet. Når vi er ferdige på badet så går vi på soverommet. Du spiser godt før jeg legger deg i sengen din og du sovner. Du sover til 5 eller 7. Våkner du klokken 5 så får du mat og sovner så igjen ett par timer. Våkner du rundt 7. Får du mat og vi står opp. Dette er fortsatt den beste tiden på dagen for deg. Du sprudler og koser deg. Er våken en god stund før du tar deg en dupp. Etter det så spiser du litt igjen, får en ny bleie og vi gjør oss klar for å gå ut. Du sover som sagt best på tur og du trenger en lang søvn nå. Etter denne er det igjen amming, så litt lek og stimulering. Amming og nå nærmer vi oss kl. 19.00 og kveldsstellet starter igjen.

Til Ask. Fra Pappa.
Takk for de tre flotteste månedene av mitt liv! Jeg tror ikke det er mulig å beskrive hvilken påvirkning du har hatt på livet mitt så langt. Du har kommet inn og sørget for å bli viktigere enn absolutt alt annet i hele verden! Nå er hver dag en opplevelse, og jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb slik at jeg kan finne ut av hva du har gjort i dag. Kanskje har du til og med tid til å gi pappa et lite smil. I den siste tiden har du blitt mer og mer pratsom. Vi har lange samtaler om de viktige tingene i livet, og jeg synes du har et flott perspektiv på ting så langt.
Jeg nyter all den tiden jeg har med deg, selv når jeg skifter bleier, og jeg gleder meg til alle de opplevelsene vi skal ha sammen i tiden som kommer.

Jeg elsker deg!

Pappa




Gratulerer med 3 mnd dagen Ask`en vår!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar