torsdag 13. september 2012

Sopplukking og sopptørking

Vanligvis så er vi jo stort sett ute hele sopptember og plukker. Har vært noe begrenset i år. Det er mannen som har lært meg de sopper jeg kan og vi plukker bare de vi er sikre på. Gul kantarell, piggsopp, steinsopp, fåresopp og granmatriske forveller vi i stekepannen og fryser. Trakt og trompet kantarell tørker vi og har på glass. De blir da ypperlig å bruke som "krydder" i matretter. Til nå har vi tørket i stekeovnen men da varmluftsfunksjonen sluttet å fungere i fjor, har vi ikke fått laget nytt og lageret har gått tomt. I år så bestemte vi oss for å investere i en ordentlig sopptørker. 2100 kroner, til en slik pris tenkte jeg at den må jo være bra. Vi bestilte på www.jaktogfritid.no og er etter første tørking super fornøyde. Enkel å manøvrere, samt tørker godt. Maskineriet kan også brukes til å tørke andre ting enn sopp. Jeg gleder meg spesielt til å teste tørking av frukt. Selv om jeg og tror det blir godt å sjekke ut tørking av kjøtt. Men først må vi få opp igjen sopplageret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar