fredag 7. september 2012

Svangerskapsuke 18-22

Første innlegg om graviditet. Tenker jeg starter med dette. Siden jeg har vært så mye dårlig så har jeg heller ikke så mye å skrive om. Det var stort i sv. uke 18 da vi fikk komme til ultralyd. Jordmor gikk godt igjennom og forklarte. Far gråt en liten skvett og vi var begge i lykkerus. Den lille gjemte seg godt og lå krøllet sammen. Jordmor hadde litt vansker med å se den ene hånden og nyrene var litt vanskelig å få sjekket ordentlig. Jeg ville jo så gjerne vite kjønn og men så sjenert som den lille var så var det umulig. Vi fikk ny time for å dobbelsjekke at alt var iorden. 

Til ultralydtimen i sv. uke 20 fikk også storebror være med. Denne gangen var det mye mer liv inni der. Den lille sparket, styrte og viste seg noe mer frem. Alt var bra og jordmor fikk nå tatt alle mål. Da hun streifet over området mellom beina var det ingen tvil. Både jeg og far reagerte på den tingesten som sto rett opp. Og jordmor kunne bekrefte at dette så ut til å bli en gutt. Så spennende! 

Jordmor kontroll i sv. uke 21. Alt fint. Blodtrykk, urin m.m. Symfyse - Fundusmål følger kurven og jeg har bare hatt en økning i vekt på 800 gram (totalt). Det er omtrent det den lille og morkaken veier til sammen (om jeg ikke tar helt feil), For meg helt perfekt, da jeg har altfor høy vekt i utgangspunktet. Jeg spiser sunt og variert for tiden, det er det viktigste. På grunn av overvekten skal jeg også til ekstra ultralyd i sv. uke 32. Det syns jeg egentlig var helt fint. 

Neste kontroll nå er i sv. uke 23. Da skal jeg også ta glukosebelastningstest. Det gruer jeg meg faktisk en del til. Skal møte opp på legekontoret 8.30 for måling, så skal jeg drikke en blanding for så å sitte i ro i 2 timer før ny måling. Alt dette fastende. Det betyr at jeg ikke får spise før nærmere 11. Jeg skal i hvert fall ha en brødskive klar i veska. 


Noen bilder fra Sv. uke 18: 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar