onsdag 11. september 2013

Sunnmørspreg på festen (navnefesten til Ask)

For meg er det viktig, vi måtte ha godt med sunnmørspreg.
La meg nevne:

- Pærebrus
Finnes ingen andre steder. Tidligere Brænne som var lokalisert i Volda forsynte oss med denne og ananasbrus da vi vokste opp. Siden Brænne ble lagt ned for bare få år siden må vi til Oscar Sylte for å få tak på pærebrus. Sylte er fra Molde. Alle sunnmøringer, med respekt or seg selv, liker denne brusen og alle på festen smakte.


- Brennsnut
Dette er ikke en radikal eller opprørsk brenne snut suppe men en suppe som er så varm at man brenner snuten/nesen. Kokt på påskenslammelår og noen biter pinnekjøtt. Den ble helt perfekt laget av meg selv i samarbeid med min husbond. En stolt tradisjonsrett fra sunnmøre og et must om en skal sette sunnmørspreg. Vår konklusjon er at forskjellen på brennsnut og betasuppe er hvem som lager den. Er den laget av en sunnmøring så er det brennsnut, mens alle andre kan kalle det betasuppe :) Vet du om noen flere avgjørende forskjeller?


- Kvæfjordkake
Alle sunnmørske kakebord med respekt for seg selv har denne kaken! Vi hadde den. Min besteste mormor, Ask sin oldemor lagde den til oss, og den var perfekt.

- Lefser og søst.
Ask sin mormor hadde kjøpt med lefser og Ask sin oldemor hadde laget og tatt med søst.

- Alt for mye kake
tror jeg talte 8 stk + lefser, søst, is og karamellsaus. Til 32 gjester. Min Bærums kusine hadde 8 kaker på 120 gjester og det holdt. Kommer ikke til å bli noen forandring til neste fest, da dette er et typisk sunnmørsk kakebord :)



- Sunnmøringer
Ask sin mormor og morfar og oldemor og oldefar og kjæreste onkel Jørgen, min tante Oddrun og min beste venninne og Ask`s tante Marna.
Vi hadde også noen halve og kvarte, de teller de og. Vennene våre Ingrid Julie og Paul Olav som deltok fra Gjøvik.

- Sunnmørsbunad
Dette sto min tante for. Heldigvis kom hun kledd i riktige klær for det er ingen fest med sunnmørspreg uten den vakre sunnmørsbunaden!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar