lørdag 20. juli 2013

Jeg har bakt gode babyvennlige brød


Nå når Ask har begynt å spise litt brød tenkte jeg, det var på tide, å finne en god oppskrift med et innhold jeg var sikker på at jeg visste hva besto av. Lite salt, ikke melk, ikke for grovt og maling av frø nå i starten, var kriteriene som jeg kom fram til var viktige. Dette brødet er en helt tradisjonell brødoppskrift som jeg fant på i et tilfeldig forum. Brødet ble knallgodt og fast, så dette skal jeg gjøre igjen. Det krever litt tid, men det er ikke mye jobb. 




Oppskriften (6 brød):

Det tørre:
200 g frø
300g div. Havre, 
1 kg sammalt hvete grov
1,5 kg siktet hvetemel
 
Det ble dette for det var det jeg hadde. (Til sammen 3 kg mel, bruk det du vil eller det du har)

+ 50g gjær og 1 ts salt

Det våte:
1,5 liter vann
2 ss sirup
En dæsj olje
Litt appelsinjuice
Bruk hva du vil totalt like over 1,5 liter veske. Deigen skal være fast og litt klissete, ikke hard og tørr. Slik at den akkurat glipper i bollen.

Heving 1 time
Kna ut 6 emner
Etterhev 1 time
Stek 1 time


Nam..... Det ferdige resultatet:


Ask spiser nå dette med et tynt lag leverpostei eller prim. Noen som har noen tips til andre gode pålegg for baby?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar