mandag 29. juli 2013

Oppskrift på bursdagskaken - sjokoladefondant

Trym fikk jo velge bursdagskake/dessert da han hadde bursdag. Valget falt på sjokoladefondant med vaniljeiskrem. Oppskriften har jeg fått av min venninne Birgitte, hun serverte denne til oss, da vi var på besøk hos henne og den fine familien hennes.
Kaken passer i en 22 cm kakeform og jeg legger ingenting i mellom når jeg sier at denne kaken er en kaloribombe, så husk å pynte litt med bær for synets skyld. Neida, det gjør seg det med noe søtt og syrlig til kaka. Vi prøvde rørte jordbær denne gangen, selv om jeg personlig syns ripsbær er best.



Oppskriften går som følger:

4 egg og 2 dl sukker - røres til eggedosis
300 g smør og 2 plater kokesjokolade - smeltes sammen i vannbad
Rør alt sammen og tilsett: 2,5 dl mel og 1 ts bakepulver

Så skal alt dette helles i formen og stekes på 225 grader i 20 min (har du en effektiv ovn, stek i 17).
Du kan også legge et bakepapir over, de siste 10 minutter.







Hva er din favorittkake?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar