lørdag 27. juli 2013

Vi har vært i Oslo

Onsdag dro vi avgårde. Jeg og Trym skulle på Muse konsert, Eirik og Ask skulle være hos tanta mi og der skulle vi alle overnatte. Tanta mi er et fantastisk forbilde. Hun har alltid hat husrom (og hjerterom) for oss reisende. Alle mine barne- og ungdoms- sommere har jeg tilbragt sammen med tante i huset i Bærum og også kanskje på sommertur sammen. Det var tanta som tok meg med på min første ordentlige utenlandstur, til Kreta, da jeg var 14. Både min mor og min far har flyskrekk og har aldri vært lenger en de har orket å kjøre bil. Det lengste var vel bryllupsreisen til Tyskland i 1981.

Vi dro på Egon og spiste før Eirik og Ask kjørte oss til telenor arena. Trym var i fyr og flamme. Han gledet seg noe enormt. Vi hadde sitte plasser og ankom kl. 19.10. Datarock skulle varme opp og de gikk på scenen omtrent 19.40. Det var veldig gøy å se de spille og Trym som hadde kalt de datanerd opptil flere ganger og ikke helt skjønt hvem de var, dro nå kjensel på de og ble helt klart varmet opp. Trym sang og ropte. Da Muse kom på scenen rundt 20.50, holdt de et forrykende show fra ende til annen. Ca 1,5 time med mye sceneeffekter, pyro, robot, skuespillere m.m. Det var også moro å se på storskjerm når Mattew Bellamy (vokalist og gitarist) gikk ned og hilste på publikum. Trym har sagt, gjentatte ganger, at dette var den helt perfekte bursdagsgaven og at jeg må ta han med på flere rockekonserter. Spesielt vil han se AC/DC, da jeg var på den konserten på valle hovin og har fortalt mye om hvor knall tøff den var. Så da blir det å jakte på nye konserter da. Som jeg og min nybakte 12-åring kan gå på. Det anbefales hvertfall som bursdagsgave for musikkinteresserte 12 åringer og ta de med på en større konsert og jeg syns det er veldig flott å gi en aktivitet som vi kan gjøre sammen til gave.





På Torsdag dro vi på tur ned til Larvik og Ula. Eirik har familie der. Blandt annet en farmor/oldemor. Det ble et hjertelig møte mellom henne og Ask og resten av familien. Ask virker så trygg, han gikk fra den ene til den andre av familiemedlemmene og storkoste seg. Ikke redd en eneste gang, det var flott. Han er litt skeptisk til fremmende, men han har blitt flinkere til å søke etter oss med blikket i stede for å bryte ut i gråt. Så han er mye tryggere nå en det han var. Uansett så var han ihvertfall veldig trygg her. Han merket det nok på hele stemningen. Kjempe koselig med grilling i Ula. Der er det helt fantastisk! og jeg blir så glad når jeg kommer til saltvann og sjø.



Fredag hadde jeg fått innvilget IKEA. Ask hadde fått en pengegave av oldemor og vi ønsket nå å bruke det på nytt bilsete. Jeg skal skrive mer om det i eget innlegg. Vi startet ihvertfall med å dra å kjøpe det på lilleprinsen på Bekkestua. Så IKEA Slependen. Min gode venninne Cecilie og mann og barn kom for å møte oss, så vi var en god gjeng som trasket oss gjennom og spiste sammen. De er tøft at de har gratis baby mat, smekker og bleier ?!? Det er jo veldig tilrettelagt, og det er en fordel. Nå er Ask så liten at for han er det jo bare spennende å få sitte i vognen og bli trillet rundt. Sofus på 1,5 virket og å ha det gøy. Klart det hjalp med en 12 åring som lekte med han fra start til slutt. Vi fikk ihvertfall handlet. Bilen var stappet til randen. Jeg måtte ha det gamle bilsetet til Ask på fanget mens Trym måtte ha en flatpakket kommode mellom seg og setet foran. Det ble litt trangt, men vi fikk plass. Kunne ikke kjøpt en ting til. Så nå gleder jeg meg til å se gjennom hva jeg har kjøpt, nesten så jeg ikke kan huske. Vi har hvertfall fått kjøpt plast tallerken, kopper og bestikk til Ask. Samt en del barnesikringer til skuffer og skap. Vi har også fått tak på kommoder til skrivebordet til Eirik. Som skal bygges under trappen. og nytt bos-system til skapet under vasken. Vi har kjøpt noen lamper og Trym skal endelig få natt-lampe på rommet.

Nero ble levert på hundepensjonat da vi dro til Oslo, for første gang siden oppdretteren flyttet. Stensberg hundepensjonat. Jeg merker at denne gangen har jeg tenkt mye på han og hatt litt dårlig samvittighet for at vi bare lot han bli igjen. Han virket lykkelig da vi kom og hentet han, ikke overgiret, hvilket tyder på at han har fått godt med mosjon. Vi tester dette neste gang også, selv om jeg foretrekker oppdretteren og kunne ønske hun var her.

Det ble jo da noen timer i bil for oss igjen, denne turen. Ask er ikke overbegeistret men det blir bedre for hver gang. Trym gjør også en kjempe jobb med han og gir han leker og underholdning, samt flaske når han trenger det. I tillegg så har vi jo, som nevnt tidligere, sunget mye. Det har gått mye i tre sanger og vi voksne har begynt å bli litt leie. På platekompaniet her om dagen, investerte vi i juba juba av knutsen og ludvigsen. Det hadde en enorm effekt. Så snart han ble litt utålmodig så skrudde vi opp volumet og han ble helt stille. Den ene gangen så vrei han seg og gråt og ingenting hjalp. Så skrudde jeg opp volumet og øynene hans gled igjen og han sov. Da satt vi alle stumme av beundring og fulle av flir. Så når ingenting fungerer så prøv knutsen og ludvigsen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar