tirsdag 23. april 2013

Aprikosmos

Oppskriften sier:
Bløtlegg tørket aprikos i 8-10 timer
kok 250g med 1 dl vann i 20 min

Jeg gjorde:
150g aprikos og 0.6 dl vann (av det vannet aprikosene ble bløtlagt i)
Bløtlegging 24 timer, koking i 30 min.

Kjør blandingen i stavmikseren og sil etterpå for å få vekk eventuelle klumper/seige hinner.
Jeg blandet ut med litt vann og litt morsmelk, når den skal serveres. Så det ble mer en suppe. Mosen er ganske sterk i smak, så lurt å blande ut om den skal serveres alene. Brukes den som søtning i grøt trengs ikke det.
Det som er bra med nettopp aprikos er at det inneholder mye jern og vitamin A. Det er derfor ett næringsrikt alternativ som blandt annet søtningsmiddel i grøt.










Så skulle Ask smake:

















Tran er helt greit. Aprikos, nei det var ekkelt. Det skjedde omtrent det samme med banan. 
Hmmmmm.... 
Prøve litt igjen en annen dag da. Nå har jeg jo mye i fryseren. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar