torsdag 11. april 2013

Verdens beste rundstykker...

...og helt utrolig enkle å lage. De er så grove som du bare ønsker det. Jeg liker de best med masse nøtter og litt tørket aprikos. Det var disse rundstykkene jeg tok med til hytta i påsken.

1. Ta frem en bolle og fyll den med:
2 dl solsikkekjerner
2 dl hvetekli
2 dl lettkokte havregryn
2,5 dl siktet rugmel
4,5 dl sammalt hvete fin (jeg bruker grov)
4,5 dl hvetemel
1 ts salt
1 pakke tørrgjær
Bland godt sammen.

2. Sleng så oppi:
6 dl skummet melk (vann fungerer også)
1,5 dl appelsin juice
4 ss olje (av eget ønske, men prøv å unngå olivenolje :) )
Rør godt sammen, trenger ikke å elte og kna. Deigen skal være fast og klissete.

3. Helt til slutt blander du i nøttene. Så slipper du mel og annet sittende fast i dem.
Oppskriften sier 5ss jeg bruker mer. Jeg bruker mandler, hasselnøtter og valnøtter. Du kan bruke akkurat det du vil. Jeg bruker også litt tørket aprikos, du kan velge selv :)


4. Nå skal du forme rundstykkene.
Da fukter du hendene (som når du lager kjøttkaker). Tar en liten del av deigen (sånn den sitter godt i hånden din). Kna den litt sammen og form den som en bolle. Legg den på platen og trykk den litt flat.





5. Heving er valgfritt. Det trengs ikke men er greit om du har tid.
200 grader i ca 25-30 min. Følg med, de får en jevn brun farge når de er ferdige.







(Jeg har jo selvfølgelig ikke kommet på denne oppskriften selv. Sjekk her)





Nå fyker jeg, Ask og de rykende ferske rundstykkene på barseltreff :) 

ciao!









1 kommentar: