tirsdag 23. april 2013

Ask 4 mnd

Til vår kjære sønn
Du har nå blitt 4 mnd og tiden raser av gårde. Den siste måneden har du bestemt deg for at du vil ikke ligge men sitte på fanget og aller helst stå. Da er du mest fornøyd. Du kan ligge noe på teppet ditt og i vippestolen men det er bare en liten stund. På magen er greit og spesielt foran speilet, da smiler du til deg selv. To ganger nå har jeg lagt deg på magen på teppet og når jeg snur meg tilbake så ligger du på rygg. Jeg tror ingen av oss helt vet hvordan du får det til enda, men det kan ikke være lenge før du snur deg både den ene og den andre veien.

Du sover stort sett om natten. Hver kveld går vi på badet kl. 19 og innen kl. 20 sover du. Vi står opp mellom kl. 6.00 og 8.30. Da har du gjerne spist ett måltid og sovet litt til.
Du spiser fortsatt bare morsmelk og mamma håper du kan fortsette med det en stund til.

Dette skrev jeg to dager før din 4 måneders-dag:
"Når jeg nå sitter og ser på deg så blir jeg fascinert over hvor iherdig du prøver å få til nye ting. Du sitter i sofaen og har en bamse foran deg. Du vil gjerne ta på den og du vil gjerne smake på den. Men du har ikke helt skjønt hvordan du skal få det til. Du er inne på det men du glemmer å åpne hendene så du kan gripe om og ta den inntil deg. Du griper gjerne rundt ting nå, men det er vanskelig å gjøre det og noe annet samtidig.
I dag hadde vi en lengre samtale. Du lagde noen lyder og jeg gjentok dem. Du stirret fascinert på meg når jeg snakket og så snakket du etterpå."

Dagen etter din 4 mnd`s dag så griper du tak i leken. Holder den og drar leken til deg. Det skjer så utrolig fort. Du prater og ler til andre og til deg selv i speilet. Du bruker mye tid på å studere hendene dine, spesielt om morgenen når du ligger å slapper av i sengen.

Du har nådd flere milepæler den siste måneden:
Du snur deg etter lyd, spesielt lyder du kjenner, som pappa som prater bak deg.
Du har "snudd" deg rundt fra mage til rygg, på mystisk vis. (ikke bevisst).
Du har skrattet av hunden som beveger seg. og du ler mer og mer.
Du snakker mer og mer for deg selv.
Du smiler til deg selv i speilet.
Du kan bli skikkelig sint.
Du griper om leken og ser ofte og lenge på hendene dine.
Du vil helst sitte og stå, men kan ligge noe på magen og rygg.
Du løfter armer og bryst opp i mageleie.





Ask Nyfødt:

Ask 1 mnd.


Ask 2 mnd.



Ask 3 mnd.





Ask 4 mnd








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar