mandag 22. april 2013

Overgangen til fast føde, første steg.

De første smaksprøver
Jeg ønsker å amme lengst mulig. Jeg er litt sånn over-hysterisk mamma som hele tiden er usikker på om han får i seg nok mat. Gutten vokser helt fint, han gikk opp 700 gram fra 3 til 4 mnd. og det er tilstrekkelig, da anbefalingene nå er 150 gram i uken. Ask ligger like over. Dumme meg er fortsatt usikker... Er det mulig?
Syns han virker mer sulten etter noen av måltidene. Jeg ammer jo hyppig gjennom hele dagen. Går 1-2 timer mellom hver mating, en sjelden gang kan det gå 3. Han får på etterspørsel.

For en uke siden startet jeg med ekstra flaske på kvelden, som jeg pumper kvelden i forveien. Denne flasken er på ca 100-120 ml og gis etter amming. Hver eneste kveld nå, sitter jeg og pumper før jeg legger meg. Det går fint det, en stund til.

Morsmelkerstatning vil han jo ikke ha, så det er jo greit. Når er han uansett over 4 mnd og slik jeg har forstått det, ikke anbefalt med erstatning som tillegg om en ammer. Da er det bedre med fast føde. Om fast føde, eks grøt trengs å blandes ut med melk, skal en helst bruke morsmelk/morsmelkerstatning fremfor kumelk.

De statlige anbefalinger er å full-amme til barnet er 6 mnd, for så å del-amme til barnet er minst 12 mnd og helst lenger om mor og barn trives med det. Ulike forskningsrapporter viser ulike resultat i forhold til hva som er lurest. Det man er mest bekymret for, er utvikling av allergier og gluten-intoleranse. Nyere forskning har vist at det spiller ingen rolle om en starter med fast føde ved 4 mnd eller 6 mnd i forhold til dette, så sant ikke familien er genetisk disponert for utvikling av allergi. I forhold til gluten intoleranse så har noen rapporter vist at det er større sjanse for utvikling av dette, jo lenger en venter med introdusering av det. De statlige anbefalinger står fortsatt fast på at det beste er å vente til 6 mnd, de mener at de forskningsrapportene som foreligger ikke er gode nok. Er jo ikke så rart en blir litt usikker.

Det var ikke før jeg fant bloggen barebarnemat at jeg fant roen og bestemte meg. Hun som skriver der, skriver: "regelen er; det er ingen regel" (når det gjelder hva man introdusere og når). Det viktigste sier hun, er å kose seg med maten.
Hun fremhever 3 tegn på at babyer (som fullammes) er klar for mat. (Her spiller det ingen rolle om de er 4 eller 6 mnd.)
1. De slutter å skyve mat ut av munnen, med tunga. Dette er en refleks alle små babyer har, og for at de skal kunne svelge, må denne bort.
2. De viser når de er mette.
3. Mer enn dobling av fødselsvekten.
Det er nå mye enklere for meg å følge med på når han er helt klar. Ask svelger unna tran som er gitt med easytran-sprøyten, men skjeen skyver han ut. Han har i det siste vist tydelig når han er mett og trekker seg unna puppen når han er ferdig. Han har ikke doblet fødselsvekten han født 3720g og var 7160g den 16. april. 7440g er en dobling og holder han nåværende vektoppgang skal han være der om en uke (ca 30. april).

Min konklusjon er at det er greit å starte med litt smaksprøver og når han er klar så kan vi øke på, om det er imorgen eller om noen uker, så er det egentlig mest opp til Ask og hva han er klar for.


Vi har god tid og trenger ikke smake hver dag. Han fikk en skje banan to ganger forrige uke og tenkte at denne uken kan han smake aprikosmos (jeg fant en oppskrift på mammanett). Uken etterpå kanskje hirsegrøt, for så å prøve potet. Så må vi jo bare se det an. Er jo ikke sikkert Ask er klar for noe av det og vi bare må legge det hele på hyllen og vente en stund til før vi starter.

Barebarnemat skriver om at du kan starte med det meste ved bruk av sunt vett, viktigst er å unngå sukker, salt, honning og kumelk. Honning, kumelk, salt og sukker er det forsåvidt bred enighet om.

Planen er:
Smaksprøver inntil Ask er klar til å øke på. Da starte med jernrike matvarer og matvarer som fremmer c-vitamin som igjen øker jernopptaket. For så å sakte introdusere matvarer med gluten. Etterhvert spe moser og grøter med morsmelk og olje eller myk margarin, fett er viktig for spe- og småbarn, små mager og høyt energibehov.

Når vi starter med måltid så legger vi det først til midt på dagen (sånn ca 11-12). Det er 5 uker til jeg skal på jobb i 14 dager og det kan da være greit å ha noe å spe på med når mamme er borte. De tre ukene etter det er vi på Kreta og ett eventuelt måltid for Ask da passer til den samme tiden, da siesta inne er viktig i slike varme land :)

Smaksprøver kan være: banan, aprikosmos, søtpotetmos, gulrotmos, hirsegrøt, avokadomos m.m. 



Anbefalte nettsider:

  • Matportalen - Informasjon om mat og helse fra offentlige myndigheter - Hefte: Mat for spebarn
  • Blogg - Barebarnemat, desverre er denne bloggen på pause, det som ligger der er veldig nyttig. Bloggen er skrevet av en mamma med mastergrad i klinisk ernæring. 
  • Blogg - Margit Vea - Har bl.a skrevet en bok om lettlaget barnemat
  • mammanett - artikkel om hvordan lage babygrøt og aprikos- og daddelmos






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar