mandag 6. mai 2013

Dag 2 - 10 fakta ingen vet om deg

Denne er vanskelig... 10 fakta som INGEN vet. Nei det klarer jeg ikke. Så da snur jeg flisa og kaster ballen til Eirik, min gode mann to be.
Vær så god: 10 ting jeg ikke vet om meg selv!

1. Jeg inneholder flere bakterieceller enn vanlige celler. Ca 95% av alle cellene i kroppen er bakterieceller.
2. Magesyren min har en pH på mellom 1.5 og 3.5
3. Nerveimpulsene i kroppen min er spenningsforskjeller mellom natrium-ioner og kalium-ioner som beveger seg inn og ut av aksonene i nervecellene.
4. Hjernen min veier ca 1,4kg
5. Jeg mister ca en hjernecelle hvert sekund. Det er 86,400 hjerneceller i døgnet.
6. Om 580 år vil jeg ha mistet alle hjernecellene mine om de fortsetter å forsvinne før jeg blir så gammel.
7. Mellom 77 og 78% av hjernen min består av vann.
8. Jeg har ca 9000 smaksceller på tunga.
9. Inne i øret mitt er det ca 15500 små hår som vibrerer når de treffes av lydbølger. Det er disse vibrasjonene jeg oppfatter som lyd.
10. Jeg har ca 12 millioner sanseceller i nesa. Hunden min har ca 2 milliarder.

3 kommentarer:

  1. haha :D herligt! Følte at jeg lærte noe om meg selv også ved å lese om deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehehe ja, en får hva en ber om med disse mannfolka :D Godt du lærte noe, det gjorde jeg og!

      Slett