mandag 13. mai 2013

Søndagsidyll

Søndagen bare fløy av gårde.
Dagen startet med at jeg fikk sove en time lenger. Eirik står ofte opp med Ask om morningen og så er det som regel jeg som tar han natten gjennom. Det er noen oppvåkninger natten gjennom. Inn i mellom tar Eirik også en natt, men det er viktigere at han som skal på jobb får sove ut.
Under frokosten brukte jeg en del tid på planlegging. Som nevnt er det MYE som skal ordnes fremover. I tillegg til at vi har to hunder som skal luftes godt hver eneste dag. Dette krever planlegging og at alle bidrar. Trym får 10 kroner turen og han trenger penger til vi skal på ferie.
<---- planene notert på papir.






Når Ask sovnet fikk jeg dra en tur for meg selv til plantasjen. Jeg kan jo ikke mye om planter, men jeg plukket nå ut noe som jeg hadde i fjor og noe nytt, plantejord og lecakuler.
Eirik fikk jobbet med skoleplanlegging og fikk seg tilsammen to gode timer med arbeid (en må faktisk jobbe i helgene som lærer, av og til om kveldene også).

Så var det tid for fysisk arbeid. Ask plassert i vognen sin:





















Nero og Luna lurer på hva som skal skje:





















I dag var planen å prøve å få opp levegg på uteplassen. Vi må ha vegg der for å få full utnyttelse. Da kan vi faktisk sitte der når det regner også. Det er helt klart en fordel når en bor i dette landet. Etter mye diskusjon og noe småkrangling, endte vi opp med mitt forslag. Problemet med at jeg foreslår er at det er Eirik som må gjennomføre. Jeg stiller som assistent og er god på det men det er han som sager utallige meter med plank, spikrer, måler og skrur. Eirik er også veldig nøyaktig og alt skal måles og utregnes før arbeidet starter. Det er ikke jeg noe god på jeg er litt mer sann kom i gang og se hva det blir til. Eirik sin måte er desidert best eller gir ihvertfall de beste resulateter. Han er ganske flink han mannen min. Utrolig stolt av han når resultatet begynner å vise seg.

Se så fint det ble:


Her er den bare halvferdig. Det skal plank på den andre siden også. Nå er det bare plank på utsiden. Så da blir den tettere. Åååå som jeg gleder meg :)

Mens Eirik styrte med dette så drev jeg med matlaging. 10 kilo brennsnut er gjort klart til bursdagen til Eirik (som vi skal feire på 17. mai). Brennsnut er jo veldig enkelt men det tar MYE tid å sitte å kutte opp alle grønnsakene. Trym hjalp meg og Ask syns det var morsomt å sitte i stolen sin og følge med. Det ble mye sang rundt bordet når vi satt der og da er Ask ekstra fornøyd. Han elsker at vi synger, da gliser han stort.

Hundene har også fått tur i dag. Eirik har testet ut kunsten å gå med de begge to. Rapporten sier at det gikk mye bedre enn forventet og begge hundene oppførte seg eksemplarisk. Nero gikk mye finere enn han pleier når han går alene og Luna svinset rundt sånn som hun pleier. Så bra at det gikk, slik at ved "krise" så kan man gå med de begge. Det er litt uheldig om en møter andre hunder for begge disse to vil gjerne hilse på alle de møter og du skal være sabla sterk for å holde igjen en labrador hann hund og en New Founlands tispe. Nå er jo mannen min veldig sterk, så han klarer det nok ;) I dag var det jeg som tok morgenturen med Luna. Ved siden av vognen gikk hun kjempe fint, og det er godt at jeg kan bidra med å ta med en og en ved siden av vognen.

Tilbake til søndagen. Da brennsnut lagingen og levegg lagingen var ferdig, var det tid for legging av Ask. Da han var godt puttet i seng kunne vi sette oss å spise middag. Det var deilig å få satt seg ned sammen.

For å toppe det hele satt Eirik tre og en halv time med retting av matteprøver helt på slutten av dagen. Ikke før kl. 00.30 tuslet vi slitne ned i seng.

Jeg har i overskriften skrevet søndagsidyll og det mener jeg. Det er idyll å styre i og utenfor huset og investere tid i familie. Vi har det fint sammen og vi får det fint rundt oss. Akkurat slik vi ønsker det. Vi er slitne når vi legger oss og det er godt tegn på at vi har jobbet godt.

I dag jobber vi videre med leveggen når Eirik kommer hjem fra jobb, jeg skal få plante ut plantene mine og rydda litt i huset. Flotte gjester ventes til helgen. Både til bursdagsfeiring og til overnatting. Gode venninner stikker stadig innom og det er jeg utrolig takknemlig for, det betyr mye kvalitetstid med de jeg er glad i og setter pris på.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar