mandag 12. august 2013

Kreta 2013 - Til Knossos med en baby

De kommer litt i etterkant disse Kreta innleggene mine :) Her er hvertfall beskrivelse av vår dag med baby i Knossos og bilturen frem og tilbake.

Vi hadde igjen leiebil de siste dagene. Det var godt å bli litt mer mobile. Nå kunne vi bruke de siste dagene til utflukter og turer. Vi trives godt med bassengkanten og stranden men alt med måte. Det er godt å ikke gjøre det hver eneste dag.
Vi hadde egentlig slått fra oss Knossos. Ut i fra det jeg hadde lest så egnet det seg dårlig for små barn. Eirik og Trym hadde selvfølgelig fått tilbudet om å dra uten meg og Ask men de hadde slått det fra seg de også.
Denne dagen så satt vi i bilen og visste ikke helt hva vi skulle finne på. Vi tenkte en biltur og ville utforske litt østover på øyen. Jeg visste det var like over en time til Heraklion, så vi kunne jo se hvor langt vi kom, kanskje fant vi et sted vi ville være og bade på veien.
Vi kjørte nedom et nydelig sted som heter Bali. Grunnen til at vi stoppet her, var at jeg hadde hørt min tante snakke om det. Byen lå i brattskråning med flotte hoteller og bebyggelse. Det var vei ned til stranden. Det var også mye folk og vi slo fast at dette var helt nydelig og et sted vi kunne tenke oss å besøke men ikke i dag. Så vi kjørte videre.
Det er helt fantastisk å få mulighet til å sitte slik å nyte utsikten og drømme seg bort mens mannen kjører. Veiene på Kreta er egentlig helt greie, men en skal være obs for helt plutselig så dukker det opp både sau og geiter også på motorveien. Så du er aldri helt trygg. Det er også slik at på veiene så er det en ganske brei arm, som det er forventet at du legger deg ut på om det skulle komme noen som vil kjøre fortere en deg. Dett flyter ganske bra og armen er stort sett i like god stand som veien, bortsett fra at det her kan dukke opp litt av vært. Så anbefaler ikke å bli liggende der permanent uten sikt.
Da vi nærmet oss Heraklion så kom vi igjen på Knossos. Knossos ligger like ved Heraklion eller helt i utkanten av byen blir vel mer riktig. Da bestemte vi oss hvertfall, for at vi skulle prøve. Selv om det blir bare en liten titt innenfor. Kansje kan jeg og Ask sette oss på en kafe mens gutta turer litt rundt.

Vi ankom Knossos, det var enkelt å parkere like etter kafeene/butikkene var det godt med plasser. Vi hadde glemt bæreselen og det var den første og største blemmen. Det var mye sol og varmt så jeg valgte å bruke bilsetet på vognen. Da har jeg bedre kontroll og kan skape skygge for han parasollen og tøyfilla vi bruker i vognen. Vi betalte oss inn og ble straks overfalt av guide. Vi takket nei siden vår plan var å ikke være så lenge vi skulle bare ha en rask titt. Anbefales forøvrig å takke ja til dette, selv med små barn. De koster ikke så mye og pruter gjerne seg selv ned om du ikke er så interessert :) Det er ikke dyrt så fullpris er helt greit. Vi tuslet inn på dette antikke området og blir jo helt slått i bakken. Så vakkert og så mye som er bevart. Nå skal jeg her gjøre oppmerksom på at det er ikke en vogn vi har men en trille. Den svinger dårlig og hjulene går fort til alle kanter på ujevnt underlag. Så ja! Dette ble en ganske stor utfordring. I tillegg så gikk jeg på den klassiske feilen, "det er sikkert en do der inne også" Der inne, i alle dager du skal inn på et område som har stått slik, siden 1700 før kristus, og så tror du at du skal finne toalett. Ble gravd frem i 1878 men... hallo... Gå på do FØR du går inn. Er jo dette vi sier til barna. Må da kunne gå an å gi den samme instruksjonen til en selv vel? Så sånn ble det for meg. Eirik fikk tatt noen fine bilder og gutta fikk tittet litt rundt. Jeg og Ask hoppet fra Skygge til skygge og gjorde vårt beste opp og ned trapper over steiner og ujevnt underlag og jeg tisset ikke på meg.

Vi fikk tatt en liten runde, så vi har vært der.
Støtter andre om at dette er ikke det beste stedet for barn. Man går rundt, ser på og hører historier. Det er nærmest umulig å trille der og du er garantert å ikke se alt om du skulle finne på det. Bære hadde gått mye bedre, men da må du sørge for at det ikke er på den tiden av dagen hvor solen steker som verst. Når det er sagt så er det absolutt verdt det for voksne. Hadde vi hatt tid og barnevakt så hadde dette vært helt ypperlig. Kjempe spennende å besøke slike historiske steder og høre på de dramaer som har utspilt seg, hvordan de levde og hva de var opptatt av.

Ask var smørblid da! Hele turen :)

Da vi skulle kjøre tilbake, dro vi nedom et sted på veien, Ag. Palagia het det , ligger helt ned med havet. Vi skulle se om vi fant et sted å bade så da tok vi en "by" som var merket av på kartet. Vi kjørte nedover og nedover i svingete veier og helt nederst åpnet det seg en liten by. Den var sperret av så vi fikk ikke kjørt helt ned og parkeringen var dyr så vi valgte å ikke stoppe og ta den siste biten. Dette var også et sted vi merket oss og tenkte neste gang, da kan vi besøke å utforske dette. Så skal du dit, så gled deg, for det virket veldig spennende.
På turen tilbake fra Ag. Palagia kjørte vi en sidevei til motorveien, trodde vi. Vi koste oss hvertfall med mye bra utsikt og stoppet for å ta bilder. Plutselig var vi tilbake på motorveien mye nærmere heraklion, vi hadde kjørt feil vei. Det er lett å bli forvirret for det svinger i alle retninger, men en kjører seg ikke vill, så mange veier er det ikke :) Så da var det motorveien tilbake til Rethymnon.
Trym hadde badet i bassenget på hotellet før vi dro så han fikk oppfylt sitt mål om å bade hver eneste dag, hele ferien.